پلی استیرین
نوشته شده توسط : علی پور

از لحاظ شیمیایی، پلی استیرین یک هیدروکربن طویل زنجیر است که در آن مرکزها متغیر کربنی به گروه‌های فنیل (نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود) متصلند .
فرمول شیمیایی پلی استایرن N(C8H8)می‌باشد .


او‌لین بار پلی استایرن بوسیله ادوارد سایمون در سال ۱۸۳۹ کشف شد که خودش نمی‌دانست چه ماده با ارزشی کشف کرده . تهیه و تنظیم تجاری منومر استایرن و پلیمریزاسیون آن به سال ۱۹۳۴ بر می شود که شرکت "داو" توانست استایرن را از فراورده‌های نفتی سنتز نماید و سپس آن را پلیمریزه نماید . در به عبارتی مقطع شبیه این فرایند فرایند تکمیلی خود را در آلمان غربی می طی کرد . تجربیات به دست آمده از این متاع در مدت مبارزه جهانی دوم موجب شوید تا در سال‌های سپس از جنگ، پلی استایرن خیر تنها به عنوان یک عایق الکتریسیته گران قیمت شناخته نشود، بلکه به عنوان یک پلاستیک گرمانرم، ارزان و با خاصیت خوب معرفی شود . با طی گذر بازه و با نشر تئوری‌های متعدد (از پاراگراف تئوری هرمان اشتاودینگر در سال ۱۹۲۲ در مورد پلیمر)، در غایت کمپانی BASF در اولِ سال ۱۹۵۰ یک مراحل دو مرحله‌ای برای ایجاد فوم پلی استایرن را بسط بخشید . در این مراحل تراز نخستین مشتمل بر تنظیم دانه‌های حاوی توزیع یکنواخت عامل پف زا بوسیله رویکرد پلیمریزاسیون سوسپانسیونی مونومر استایرن بوده که در تراز دوم این ماده در داخل یک قالب پروسه می‌شود . سهولت ایجاد فرآورده به هر شکل و اندازه از مزایای این رویکرد بوده که باعث توسعه و گسترش آن شد . این ماده او‌لین توشه در سال ۱۹۵۰ تولید شوید .

ایران ورق
پلی
استایرن معمولی پلی استایرینی با اسم اختصاری GPPS که جهت مصارف عمومی قضیه به کارگیری قرار می‌گیرد، معمولاً بایستی دارنده خاصیت مانند مقاومت خوب در برابر حرارت، توان ضربه پذیری مطلوب و سیالیت نیکی در هنگام فرآیند باشد . این پلی استایرنها خواص دی الکتریکی و استحکام بالایی دارا‌هستند به همین عامل در مصارف الکتریکی کاربرد بالایی دارند . اسم تجاری این محصول در بازار کشور ایران کریستال می باشد .


موردها
مصرف برای
ایجاد ظروف یک بارمصرف، وسایل الکترونیکی، بدنه ساعت، تلویزیون، رادیو، اسباب و اثاث ورزشی، اسباب بازی، عایق برودتی دربدنه یخچال‌ها، فریزرها و وسایل خانگی پلی
استایرن مقاوم این نوع پلی استایرن با نام اختصاری (high-impact polystyrene HIPS) مقاوم به ضربه میباشد و به همین ادله در ایجاد ظروف و بدنه لوازم خانگی کاربرد دارد . اسم تجاری این ماده در بازار کشور‌ایران هایمپک می‌باشد .


موردها
مصرف برای
ساخت اسباب ورزشی، اسباب و اثاث بازی، عایق برودتی دربدنه یخچال‌ها، فریزرها و وسایل خانگی

پلی
استایرن انبساطی ( یونولیت) نوشتار
اصلی: یونولیت این گونه پلی استیرن با نام اختصاری (Expanded polystyrene EPS) نوعی پلیمر سفید رنگ که به آنان یک دلیل فوم کننده طولانی تر گردیده میباشد . که در کشور ایران با نام یونولیت شناخته می شود .


مورد ها
مصرف برای تولید بلوک‌های پلاستوفوم سقفی به خواسته استفاده به تیتر عایق صوتی و حرارتی در ساختمان‌ها و مکان‌های متفاوت .
عایق برودتی در سردخانه‌ها و یخچالهای صنعتی .
ایجاد انواع فوم‌های بسته بندی و اشکال یخدان و ترموس .


ویژگیهای
بلوک سبک پلاستوفوم سقفی EPS 1)
سبکی 2)
سرعت و سهولت در اجرای سقف 3) پایدار در مقابل زمین لرزه : به برهان کاستن توشه مرده در مقابل ز‌لزله پایدارری بیشتری دارااست و در هنگام زمین لرزه خرد نمی شود .
4) صرفه جوئی در گچ و خاک : برای اولین بار شیارهائی در سمت تحتانی بلوک ذکر شده تولید گردیده و در نصیب ذیل سقف قرار می گیرد .
5) صرفه جوئی در آهن آلات : در هر متر مربع 22% کاهش می یابد .
6)
ضربه پذیر 7)
حمل و نقل پرسرعت و آسان 8)
کاهش 15 تن وزن در هر 100 متر مربع 9)
سرعت زیاد در اجرا و کاهش هزینه های دستمزد 10)
صرفه جوئی در تیر های بتنی سقف می شود به طوری که می توانایی مسافت محور تیرچه بتنی را از 50 سانت به دستکم 60 سانت تغییر داد

گریدهای
متعدد پلی استایرن انبساطی گریدهای یونولیت (EPS) معمولاً بر شالوده مقدار ذرات و مدل پوشش سطح آن‌ها انجام می گردد .
ولی گریدهای خاصی از آن مانند کندسوز گردیده (F) و آنتی استاتیک نیز وجود دارااست





:: برچسب‌ها: یونولیت ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: